onsdag 6. mai 2009

29 uker på vei, og jeg tror jeg kjenner det no...


Gratulerer - nå er du i tredje trimester og offisielt høygravid!
Babyen er nå ca 35 cm lang og veier rundt en kilo.
Barnets hode begynner å få de rette proporsjoner i forhold til resten av kroppen. Det produserer fett under huden som brukes som energikilde og har en isolerende virkning.
Studier har vist at når mor slapper av ved å lytte til rolig musikk, blir også barnets bevegelser og hjerterytme roligere. Ettersom barnet blir vant til denne musikken, roer hjerteslag og -rytme seg raskere.
Dette er en indikasjon på at barnet har utviklet hukommelse og kan kjenne musikken igjen.

Du som er gravid føler sikkert et press på magen og mellomgulvet nå. Du kan også ha vansker med å spise et stort måltid, fordi livmoren din vokser og opptar mer plass. (Jeg føler ofte at jeg sprekker nesten.)

Jeg føler at no har den energien jeg har hatt i det siste gått litt ut fra meg, har litt kynnere som ikke er så gode, og merker kroppen er sliten. Men jeg har bestemt meg for å holde ut til 18.mai når jeg skal ha neste legekontroll, så får vi se om det blir sykmelding eller ei.

Her hjemme jobber Eivind som bare det for å få ferdig plattingen utenfor, og det hjalp veldig at jeg fikk solgt brudekjolen min i forgårs, med underskjørt og slør(litt trist, men hva skal jeg med den?), så de pengene er brukt opp allerede på belegningsstein.

Så til en litt morsom en, Eivind sparka meg inatt.... Nesten så jeg datt ut av senga. Han hadde sett Man U vinne semifinalen igår, og drømte at han var en av Man U spillerne, og skulle sparke en ball (meg). Gjett om han ble vekket og det kom mange undskyldninger og klemmer fra han da (Søte mannen min. :) )
Heldigvis var det jo ikke så vondt, men ble jo litt skremt av å våkne av å bli sparka av mannen sin da...hihi... :)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hold ut, Siri! Snart er det sommer og da kommer juli og babyen fortere enn du aner. :-) Klem fra svigermor

Anonym sa...

Ha ha!! Eivind da :P

Gratulerer med salg av brudekjolen. Skjønner det er litt vemodig, men pengene kommer nok godt med og blir brukt til noe mer varig :)

Gratulerer med tredje trimester! Leit at energien dabber litt av igjen, men den siste tiden trenger du all kraft du kan foran det du skal igjennom. Orker du ikke jobbe mer så skal du ikke presse deg. Men kjempebra om du klarer det, da blir ventetiden litt kortere :)

Anonym sa...

Hvordan går det med deg da Merete? Jeg har ikke sett deg på msn på en stund. -Siri-