tirsdag 17. februar 2009

Hvordan har lille babyen det no montro?

Jeg var hos legen idag og fikk høre lille Sondre (favorittnavnet hitill) sin hjertelyd, den var på 138. Blodtrykket mitt var litt lavt, men det var ikke urovekkende heldigvis. Fastlegen min er ute i permisjon, så jeg var hos vikaren Karianne som skal være der til høsten, hun var kjempekoselig. Så jeg er heldig med både lege og jordmor for resten av svangerskapet mitt.

Imorgen eller torsdag går jeg inn i uke 18 av svangerskapet, og her er en oversikt over hvordan babyen har det no:
  • I svangerskapsuke 18 griper barnet, sparker og suger. Kanskje vifter det litt med tærne også. Slik trener det på sine reflekser.
  • De blivende tennene dannes nå bak knoppene som allerede er utviklet for melketennene.
  • Ørene stikker litt ut fra hodet og øynene når sin endelige plassering i ansiktet.
  • Selv om øyelokkene forblir lukket en stund til, kan fosteret allerede blunke.
  • Fingertupper og tær utvikler sine særegne avtrykk!
  • Immunsystemet begynner å virke denne uken og lager antistoffer.
  • Nå begynner fosteret å bli stort og sterkt nok til å sparke så hardt at du kan kjenne det. Noen kjenner spark allerede, andre må belage seg på å vente en liten stund. Som regel kjenner flergangsgravide spark tidligere, fordi de vet hva de skal kjenne etter.
  • Fosteret vokser ikke like fort lenger, og veier nå ca. 230 gram. CRL: 13,5 cm Full lengde: 18 cm
Idag skal vi pakke for å dra på tur i morgen. Vi gler oss masse. Vi skal reise med Color magic til Kiel. :)

Ingen kommentarer: