torsdag 6. november 2008

Barn og USA sitt presidentvalg














Som en engasjert samfunnsfaglærer som egentlig er samfunnsfag lærer på ungdomstrinn nivå i hjertet,så klarte jeg ikke å dy meg igår å snakke med elevene mine på 3.trinn som altså er 7-8 år å snakke om presidentvalget.

Jeg utnytta et kvarter av min engelsktime, og startet med å si: "Har noen fått med seg hva som har skjedd i USA inatt?" Og jeg forventet egentlig ikke noe svar. Men tror du ikke jeg har noen fantastiske og samfunnengasjert elever i min klasse??


Joda, det glimtet til som bare det. Flere hender kom opp i været, og disse elevene visste hva som hadde skjedd. Flere av de visste hva en president var for noe.


Og ned kom verdenskartet der den engasjerte Siri viste frem elevene hvorfor det er så viktig for Norge hva som har skjedd i USA. Noen visste til og med navnet Barack Obama, og at det er spesielt siden han er farget.


Og her kommer det største sjokket, en gutt sa... "svarte folk er egentlig ikke fra USA de", og da spurte jeg hvor er de fra da, han svarte Afrika, og jeg spurte han hvorfor kom de til USA da... "og han sa de kom med båter som slaver"... Å herregud, 8 år gammel og vet så mye. Det varmet i en stolt samfunnsfag lærer hjerte.

Ingen kommentarer: