fredag 13. mars 2009

Over halveis no... :)

Jeg er endelig kommet over halveis og er no inne i min 21.uke av svangerskapet, dvs jeg er over 5.mnd på vei. En rar tanke jeg har er at i teorien så kan Sondre fint overleve utenfor magen om litt over to uker, men gud forby om det skjer altså, jeg vil ha babyen min trygt inne i magen til han har vokst seg fint ferdig. Men en litt spesiell tanke som sier litt om hvor langt jeg er på vei.

Imorgen lørdag skal vi hente alt utstyret vi har bestilt, vogn, bilstol etc...
Ting blir på en måte litt mer alvor da, og det er litt gøy. Jeg tror vi skal kjøpe dyne og sengetrekk også da. Hadde vært litt greit å få kjøpt stellebord også snart så jeg kan begynne å vaske de babyklærne jeg har fått og lagt de i skuffene klart. men jeg har jo ikke hastverk heller da.

Og no har graviditetsbulken kommet, så har fått flere kommentarer på det i det siste, spesielt idag siden jeg hadde en ganske stram genser på meg. :) Jeg har også kjent litt spark fra Sondre, samtidig som jeg kjenner det er mye aktivitet inni der med bobling og romling. Merkelig følelse.

Babyen i uke 21
Vekt: 400 g
CRL: 17,5 cm
Full lengde: 26 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 19 uker gammelt.
Det er svært aktivt og har fremdeles god plass i livmoren.
Du kjenner sannsynligvis mange av bevegelsene, men ikke alle.
Nå som fosteret kan sove, vil det sakte men sikkert få rutiner rundt dette.
Men ikke forvent at de passer overens med dine egne.
Både fostre og små barn har en tendens til å bestemme døgnrytmen selv.
Du oppdager gjerne at fosteret er aktivt når du legger deg.
Selv om fosteret har vokst mye, er det svært tynt og spinkelt ettersom fettlaget ikke er særlig tykt ennå. Fosteret fortsetter å gjøre pusteøvelser hvor det trekker fostervann inn i lungene og ”puster” det ut igjen.
Fordi det er fullstendig omsluttet av fostervann, er barnets bevegelser mye mer delikate og flytende enn etter fødselen når tyngdekraften gjør enkelte bevegelser umulige fordi musklene ikke er sterke nok.
Derfor kan barnet virke litt klumsete og ukoordinert den første tiden. I livmoren kan barnet derimot boltre seg fritt med både kollbøtter, boksing og harde spark.

1 kommentar:

Anonym sa...

Gratulerer med halvveis! Nå er det en fin tid fremover, om plagene holder seg unna. Benytt tiden til å planlegge og småpusle med innkjøp (som dere jo har gjort ;) ) og bare kose dere!